Güneş faydalı mı zararlı mı?

Güneş faydalı mı zararlı mı? Güneş insanlar için önemli bir yaşam kaynağıdır. Bunun tek sebebi güneş sayesinde yiyecekleri temin edilmesi değildir. Güneş aynı zamanda insan metabolizması üzerinde de etkilidir.

Güneş faydalı mı zararlı mı?

Güneş sayesinde endorphin denen mutluluk hormonu salgılanır, vücudun canlılığını artar. Güneş D vitamini üretimini sağlar, kansere karşı koruyucu olan proteinleri derinin salgılamasını sağlar. Bir yandan da Ultraviole ışınlarının etkisi vücutta deri kanseri, lekeler, kırışıklıklar, hücre ölümüne neden olur.

Ne oranda UV ışını vücut için zararlıdır? Bu miktar henüz net olarak bilinmiyor, fakat güneşin dünyaya dik geldiği saatlerde güneşten korunmak önemli.  Ayrıca bağışıklık sistemi zayıf olan veya açık tenli olan kişilere zararı diğer kişilerden çok daha fazla. Güneşteki UV ışını DNA hasarı oluşturarak kansere sebep olur.

Güneşin insandaki en önemli etkilerinden olan D vitamini üretimi neden önemlidir?

D vitamini yağda ve karaciğerde depolanır. Yiyeceklerle alınır fakat asıl sentez yeri olan deride epidermal fotosentez iledir. D vitamini kemik, bağırsak, kalp, akciğer, böbrek, tiroid bezi gibi birçok organ için gerekli bir vitamindir ve şeker hastalığı, kanser ve iltihaplı hastalıkların tedavisinde de yeri vardır.

İklim, ileri yaş, çalışma koşulları, cam, bulut, hava kirliliği, güneş koruyucular gibi birçok etken yeterli D vitamini üretimini engeller. Zayıflamak için yapılan katı diyet, barsak emilim bozuklukları veya obezite serum D vitamini değerinin düşük olmasına neden olur.

Sağlıklı bir kişinin kanındaki D vitamini 50-150 nmol/ml değerleri arasında olmalıdır. Bu nedenle günde 4000 ünite değerinde D vitaminin ağız yoluyla alınması öneriliyor. Bağırsak hastalığı olan veya mide küçültme ameliyatı olmuş kişilerin ağızdan takviye yerine iğne yaptırmaları daha uygundur.

Fazla alınan miktar karaciğer ve yağda birikeceği için zehirli bir etki oluşturabilir bu nedenle doktorunuzun önerdiğinden fazlasını tüketmeyin. Yağlı balıklardan mesela tuna, somon, yumurta, katkılı süt, portakal suyu, D vitamini kaynağıdır.

D vitamini UV ışını sayesinde oluştuğu gibi UV ışının kanser yapıcı etkisini de azaltmaktadır. Bu nedenle güneş yaşlanmasını engellemek için vücudumuzda yeterli D vitamini olmalıdır.